Beyond AI Logo

Category

Category

[開催案内] Dr. Jiré Emine Gözen講演会「『迷路で実体化したデータ』から『ありのままの自然を受け入れる器』へ: AIを(再)想像するためのインフラあるいは実験的集合体としてのメディア環境」開催のご案内 [Event Information] Lecture by Dr. Jiré Emine Gözen “From “Data Made Flesh in the Mazes” to “A Vessel that Accepts Nature as It Is”: Media Environments as Infrastructures and Experimental Assemblages to Imagine and Re-imagining AI”

B’AIグローバル・フォーラムでは、ヨーロッパ応用科学大学芸術デザイン学部教授のJiré Emine Gözen氏をお招きし、「『迷路で実体化したデータ』から『ありのままの自然を受け入れる器』へ: AIを(再)想像するためのインフラあるいは実験的集合体としてのメディア環境」というテーマでご講演いただきます。
ご関心のある方はぜひご参加ください。

■ 主催:東京大学Beyond AI研究推進機構 B’AI Global Forum
■ 後援:東京大学Beyond AI研究推進機構
■ 日時:2024年3月19日(火)16:00-17:30(日本時間)
■ 形式:対面(※先着20名)およびZoomによるハイブリッド開催
■ 対面会場:東京大学浅野キャンパス理学部3号館327
https://www.u-tokyo.ac.jp/campusmap/cam01_06_03_j.html
■ 言語:英語(通訳なし)
■ 参加方法:対面参加の場合3月13日(水)まで、オンライン参加の場合3月17日(日)までに、下記URLよりお申し込みください。   
https://forms.gle/nB2tC2tgYmeL77367
    
■ お問い合わせ:
B’AI Global Forum事務局
bai.global.forum[at]gmail.com([at]を@に変えてください)

The B’AI Global Forum will hold a talk by Dr. Jiré Emine Gözen entitled “From “Data Made Flesh in the Mazes” to “A Vessel that Accepts Nature as It Is”: Media Environments as Infrastructures and Experimental Assemblages to Imagine and Re-imagining AI” on March 19, 2024.

■ Date(s): March 19, 2024 (Tue), 4:00~5:30 pm (JST)
■ Format: On-site (up to 20 participants) & Online Hybrid
■ On-site: :Room 327, Faculty of Science Bldg.3 (The University of Tokyo, Asano Campus)
https://www.u-tokyo.ac.jp/campusmap/cam01_06_03_j.html
■ Language: English
■ How to register: For on-site participation, please register below by 13 March (Wed); to participate via Zoom please register below by 17 March (Sun).
For on-site participation, please register below by 11 February (Sun).
・Please register the application form below.
https://forms.gle/nB2tC2tgYmeL77367

■ Organizer: B’AI Global Forum, Institute for AI and Beyond, The University of Tokyo
■ Supported by The Institute for AI and Beyond, The University of Tokyo

■ Inquiry
B’AI Global Forum Office
bai.global.forum[at]gmail.com(Please change [at] to @)

■ 講演者
Dr. Jiré Emine Gözen(ヨーロッパ応用科学大学芸術デザイン学部教授)
Jiré Emine Gözen氏はメディア・文化理論の教授であり、ベルリンのヨーロッパ応用科学大学芸術デザイン学部で教鞭をとっている。また、2020年9月よりGesellschaft für Medienwissenschaft(ドイツにおけるメディア学会)の会長に選出された。
彼女はメディア文化研究、メディア美学、視覚文化を中心に、アートと理論の交差点に位置する研究を行っている。彼女の研究は、批評理論、ジェンダーおよびクィア・スタディーズ、ポストコロニアル理論、新唯物論的視点、そしてテクノロジー研究の影響を受けている。
森美術館、3331 Arts Chiyoda、デザイン・フェスタ・ギャラリーなどでの勤務を含め、日本で数年間を過ごし、現在では、人間と機械の関係やAI、未来のテクノロジー、ポストヒューマニズムをめぐる語りや言説が研究の中心となっている。加えて、プレイボーイ誌を中心に、「破壊的な」男性性の視覚的構築について批判的に検証している。また、政治、科学、メディアにおける模倣の現象を探求し、ドナルド・トランプやイーロン・マスクなどの著名人、オルト・ライトやテロリストの運動などを掘り下げている。

■ 講演要旨
人間、機械、自然、人工知能の相互作用は、芸術や文学における思弁的な語りを通して探求されており、私たちが共有する「社会技術的想像力」に反映される社会の認識や議論を大きく形づくっている。本講演では、AIに対する想像や再想像が展開される実験的なインフラや集合体として、芸術や文学におけるさまざまなメディア環境を掘り下げていく。そしてウィリアム・ギブソンの「マトリックス」(1984年)という概念と、豊島美術館にある内藤礼の「母型」(2010年)という作品に焦点を当て、AIとポストヒューマニズムの未来についての対照的な構想を明らかにする。すなわち、ギブソンの構想が支配的な語りの繰り返しを想起させるのに対し、内藤の解釈は新唯物論の視点と絡み合い、土着的な認識論へと向かう、異なる道を提示している。

■ Lecturer
Dr. Jiré Emine Gözen(Professor at the Faculty of Art and Design of the University of Europe for Applied Sciences)

Jiré Emine Gözen is a professor of Media and Cultural Theory and teaches at the Faculty of Art and Design of the University of Europe for Applied Sciences in Berlin, she has served as Vice-President of International Affairs and University Development since October 2023. She also has been elected as Chairperson of the Gesellschaft für Medienwissenschaft (German Society for Media Studies) since September 2020.
Her research is situated at the intersection of art and theory, focusing on media cultural studies, media aesthetics, and visual culture. Her work is influenced by critical theory, gender and queer studies, postcolonial theories, and new materialistic perspectives, as well as science and technology studies.
Having spent several years living and working in Japan, including working at institutions such as the Mori Art Museum, 3331 Arts Chiyoda, and Design Festa Gallery, her research now centers on narratives and discourses surrounding human-machine relations and AI, future technologies, and posthumanism. Additionally, she critically examines the visual construction of “subversive” masculinity, with a particular focus on Playboy Magazine. She also explores the phenomenon of mimicry in politics, science, and media, delving into figures like Donald Trump and Elon Musk, as well as alt-right and terrorist movements.

She is an active member of the Forum Antirassismus Medienwissenschaft (Anti-Racism in Media Studies). She has contributed significantly to the field as part of the guest editor team for issue 26 of the Zeitschrift für Medienwissenschaft (Journal for Media Studies), titled “X|Kein Lagebericht” (2022), which examines the intertwining of racism with (media) science and Western epistemologies. Since 2022, she has co-edited GAAAP_ The Blog of the Zeitschrift für Medienwissenschaft (Journal for Media Studies), furthering her commitment to advancing critical discourse within the field.

■ Abstract
The interplay between man, machine, nature, and artificial intelligence, explored through speculative narratives in art and literature, significantly shapes societal perceptions and discussions that feed into our shared “sociotechnical imaginaries.” This presentation delves into differing media environments in art and literature as experimental infrastructures and assemblages through which imaginations and re-imaginations of AI unfold. Focusing on William Gibson’s notion of the “Matrix” (1984) alongside Rei Naito’s artwork “母型” (“Matrix”, 2010) situated within the Teshima Art Museum, this presentation discerns contrasting visions of AI and posthumanist futures. While Gibson’s vision evokes echoes of dominant narratives, Naito’s interpretation offers a divergent path, one that intertwines with New Materialist perspectives and paths the way towards indigenous epistemologies.

Share
  • Twitter
  • facebook
  • LINE