Beyond AI Logo

限られた教師情報からの高精度な予測モデルの自動構築に関する研究 Automatic Learning of High Accurate Prediction Models from Limited Supervised Data

構成メンバー

People

研究リーダー Project Leader
原田 達也 教授 Tatsuya Harada Professor
東京大学 先端科学技術研究センター Research Center for Advanced Science and Technology, The University of Tokyo
研究担当者 Researcher
  • 杉山 将 教授 Masashi Sugiyama Professor
  • 伊藤 信貴 特任講師 Nobutaka Ito Project Lecturer
  • 長 隆之 准教授 Takayuki Osa Associate Professor
  • 吴 栋贤 特任研究員 Dongxian Wu Project Researcher
  • 蔣 兆凱 特任助教 Chao-Kai Chiang Project Assistant Professor
  • Thomas Westfechtel 特任助教 Thomas Westfechtel Project Assistant Professor
  • 黒瀬 優介 特任講師 Yusuke Kurose Project Lecturer
研究協力者 Research Collaborator
張 徳軒 Dexuan Zhang 張 一凡 Yivan Zhang 横井 創磨 Soma Yokoi 横矢 直人 Naoto Yokoya 石田 隆 Takashi Ishida Reza Motallebi Reza Motallebi 蔡 欣強 Xin-qiang Cai 房 彤彤 Tongtong Fang 張 宇傑 Yu-jie Zhang 陳 洪瑞軒 Hongruixuan Chen 王 維 Wei Wang 唐 玉亭 Yuting Tang

Events

Events

News

News

ビデオ

Movie

課題

Challenges

教師データの整備という機械学習の導入障壁 Development of Training Data: The Barrier to Introduction of Machine Learning

現在、機械学習による高度な予測機能を備えたシステムやサービスが急速に広がりつつあり、大きな注目を集めています。しかし機械学習、その中でもとりわけ深層学習の導入には教師データの整備という大きな障壁があることをご存知でしょうか?現在、深層学習の導入に成功しているのは主に「教師あり学習」と呼ばれる分野であり、この「教師あり学習」を利用して高い予測精度を得るには膨大な「教師データ」(=正解付きデータ)を準備する必要があります。多くの応用場面では新たに機械学習を導入しようとした際にこの「教師データ」を充分に用意することが出来ず、その恩恵にあずかれないという状況があります。また、仮にデータが入手可能であっても、教師データの整備には膨大なコストや専門的な知識が必要となり、導入の大きな障壁になっています。そこで、限られた情報でも機械学習を導入できるようにするための仕組みや、良質な教師データの整備にかかるコストの低減が、知的なシステムが世の中で汎用的に利用されるための最重要課題となっています。

Systems and services equipped with sophisticated prediction functions based on machine learning are rapidly expanding, attracting substantial interest. But did you know that there exists a huge barrier of training data development to the introduction of machine learning, particularly deep learning? Currently, deep learning is successfully introduced, primarily in the area of “supervised learning.” However, there is a need to prepare massive amounts of “training data” (data with correct answers) to achieve high prediction accuracy using the supervised learning. In numerous applications, sufficient training data cannot be prepared when attempts are made to introduce new machine learning processes, which may exclude developers and users from the benefits of training data. Even if the data required for building training data were available, the preparation process would require enormous cost and specialized knowledge, thereby posing as a major obstacle to its introduction. The construction of a system that allows the introduction of machine learning even with limited information and the reduction of costs for creating high-quality training data are therefore the foremost challenges in the universal use of intelligent systems in practice.

研究の内容

Details of Project

限られた教師データから高精度な予測モデルを自動的に構築する機械学習の基盤技術を研究  Research on Underlying Technology of Machine Learning for Automatically Building High Precision Prediction Models from Limited Training Data

本研究ではこの課題を解決するために、限られた教師データから高精度な予測モデルを自動構築する基盤技術の確立を目指しています。これにより、これまで良質な教師データを大量に集められないという問題から機械学習を導入できなかった領域や、教師データの構築に必要な人的コストや専門知識の不足から導入を断念せざるを得なかった領域まで、機械学習の導入障壁となっていた教師データの整備に関わる様々な課題を根本的に解決できます。
本研究では、三つの観点からこの革新的な基盤技術の確立に取り組んでいます。研究チームはすでに各項目それぞれに世界をリードする成果と評価を得ており、この優位性を維持し加速することで、より突出したコア技術の創出を目指しています。

To solve the challenge, this research aims to establish underlying technology for automatically building high precision prediction models from limited training data. The technology will fundamentally solve diverse problems related to the developing of training data, which has posed as a barrier to the introduction of machine learning, from areas where machine learning could not be introduced due to the failure to gather large amounts of high-quality training data to ones where introduction of machine learning had to be given up due to human costs and lack of specialized knowledge required for the development of training data.
In this research, we plan to establish innovative underlying technology from three perspectives. Our research team has already obtained world-leading achievements and evaluation results for different processes. By maintaining and accelerating this advantage, we aim to create more predominant core technologies.

[1]弱教師データを活用した予測モデルの学習理論とアルゴリズムの開発 [1] Development of learning theories and algorithms of prediction models using weakly supervised learning

研究チームでは、これまでにも「弱教師付き学習」と呼ばれる分野において、世界をリードする学習理論の構築と汎用的なアルゴリズムの開発をしてきました。「弱教師付き学習」とは、教師データのラベル情報が不正確であったり、一部のみに付与されていたりする場合の学習手法です。近年では医療情報のようにラベルの収集に多大なコストがかかる場合への強力な解決方法として世界的に注目を集めています。本研究ではこれまでの研究成果をさらに発展させ理論の精緻化を進めることで、最終的には弱教師付き学習の統一的な理論の構築を目指しています。また、この統一理論を実世界で応用可能にするために、汎用的なアルゴリズムの開発や、ノイズや異常値に対応可能な頑健性の追求などの研究開発を推進しています。

Our research team has built world-leading learning theories and general-purpose algorithms in a field called “weakly supervised learning.” Weakly supervised learning is a learning method in which the label information of the training data is inaccurate or given only partially. In recent years, it has attracted interests across the world as a formidable solution for overcoming the massive costs required for collecting labels for medical information, etc. This project thus aims to establish a unified theory on weakly supervised learning by further developing the research results achieved thus far and refining the theory. To enable practical application of the unified theory in the real world, we also promote research and development to build general-purpose algorithms and pursue robustness for dealing with noise and abnormal values.

[2]知識転移の理論とアルゴリズムの開発 [2] Development of knowledge transfer theory and algorithms

もう一つのアプローチとしてドメイン適合という知識転移技術の開発に注力します。ドメイン適合とは、ある領域で学習された予測モデルを、性質の異なるターゲットに転用させる技術です。これにより、シミュレーションにより大量に生成した人工的な知識を、実環境で利用可能な知識として転用することが可能になります。なお、現状のドメイン適合では、ソースとターゲットのカテゴリが一致していなければならないとう強い制約が課題となっていますが、本研究ではこの制約を緩和する技術の研究を推進しています。また、ソースの領域の数や多様性を増やし、その中から適切な知識を選択適合させる技術、さらには[1]弱教師付学習とドメイン適合の組み合わせの手法などを研究開発しています。

Another approach of our focus is the development of knowledge transfer technology called domain adaptation. Domain adaptation is the technique of diverting a prediction model learned in a certain area to a target with different properties. This makes it possible to convert the artificial knowledge generated in large quantities by simulation into knowledge that can be used in real environments. A challenge faced with current domain adaptation is the strong restriction requiring the source and target categories to match. In this project, we promote research on technologies that can ease the restriction. Other research and development endeavors include technologies for increasing the number and diversity of source areas and selecting and adapting appropriate knowledge from them, as well as methods for combining [1] weakly supervised learning and domain adaptation.

[3]高精度な予測モデルの自動構築と応用 [3] Automatic development and application of high precision prediction models

[1]弱教師付き学習や[2]知識転移技術などを組み合わせた統合的な自動学習基盤技術の開発にも取り組みます。機械学習では高精度なモデルを構築するためにモデルの構造決定、データの前処理、パラメータの設定等を適切に行う必要があり、これらの設定を自動的に行う効率的な並列分散基盤の構築を目指しています。特に、[1]弱教師付き学習では、教師データに付与された情報の質(ラベル付き,ラベルなし,ラベルの信頼度,類似度など)による最適なアルゴリズムの選択の自動化、[2]知識転移技術では転移すべき適切な知識の選択の自動化に注力し、さらに、これらの統合手法の開発も行います。

We are also engaged on the development of integrated automatic learning underlying technology combining [1] weakly supervised learning and [2] knowledge transfer technology. To build high precision models in machine learning, it is imperative to appropriately decide model structures, preprocess data, set parameters, etc. We therefore aim to build an efficient parallel distribution processing platform that automatically performs these settings. Particularly, for [1] weakly supervised learning, we will focus on automating the selection of optimum algorithms based on the quality of information assigned to training data (e.g., labeled, unlabeled, label reliability, similarity). For [2] knowledge transfer technology, we will focus on automating the selection of appropriate knowledge to be transferred as well as develop integrated methods for these.

価値・期待

Values / Hopes

本研究プロジェクトが切り開く未来の可能性 Future Possibilities Created by This Project

教師データの整備という機械学習の導入障壁に取り組む本研究は、AI利活用の基盤技術であり、きわめて広い適用範囲があります。本研究によって機械学習導入の新たな可能性を切り開くことで、これまでよりもより広範囲な業種やサービスに機械学習を適用できるようになることを期待しています。また、この基盤技術によって、AIがもたらす知的システムが世の中で汎用的に利用されることで、Beyond AIが目指すよりよい社会の実現に大きく貢献できると信じています。
更に、この基盤技術の確立は科学技術の発展という側面においても大きな成果が期待できます。この技術には、実験回数の制約などから大量の教師データを得ることが困難だった従来の科学研究の方法論を変える可能性があり、様々な自然科学分野において今まで思いもつかなかった新たな知見の獲得につながる可能性を秘めています。

To overcome the training data development barrier to the introduction of machine learning, this project focuses on the development of underlying technology for leveraging artificial intelligence (AI), which can be applied extensively. We hope that our endeavors will pave new avenues for introducing machine learning, and enable machine learning to be applied to an even wider range of industries and services than ever before. We also believe that the underlying technology will significantly contribute to the building of a better society that “Beyond” AI strives for by enabling the wide use of the AI-based intellectual systems around the world.
Furthermore, the underlying technology is expected to produce critical results in terms of the development of science and technology. It has the potential to change conventional methodologies of scientific research, with which it has been difficult to obtain massive amounts of training data due to restrictions on the number of experiments that can be conducted, as well as the potential to help acquire never-imagined knowledge in various areas of natural science.