辻 晶 講師
東京大学 国際高等研究所 ニューロインテリジェンス国際研究機構
Sho Tsuji Senior Lecturer
International Research Center for Neurointelligence (IRCN), The University of Tokyo
人工知能が言語を習得するには人間の赤ちゃんに比べて膨大な量のデータを学習する必要がある。乳幼児はどのようにして、驚くべきスピードと効率で母国語を習得しているのでしょうか。社会的な環境要素の役割を中心に、乳幼児の言語能力が発達する仕組みを解明。人工知能への応用を目指す。
In order to learn language, AI systems require extremely large quantities of data and are no match for human infants. Professor Tsuji focuses on the mechanisms behind why infants are so fast and efficient language learners by investigating the role of social interaction in this feat. Her goal is application of research insights to AI.
略歴 Biography
2008年 |
ベルリン・フンボルト大学 心理学科 卒業
Graduated from the Department of Psychology, Humboldt University of Berlin
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2009年 |
理化学研究所 脳科学総合研究センター 言語発達研究室 客員研究員
Visiting researcher, Laboratory for Language Development, RIKEN Center for Brain Science
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2014年 |
ラドバウド大学・国際マックスプランク言語科学研究大学院 博士号取得
Doctoral degree, Radboud University/International Max Planck Research School for Psycholinguistics
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2016年 |
ペンシルバニア大学心理学科 博士研究員
Postdoctoral research fellow, Department of Psychology, University of Pennsylvania
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2018年 |
エコール・ノルマル・シュペリウールの認知科学・心理言語学研究室 博士研究員
Postdoctoral research fellow, Laboratoire de Sciences Cognitives et Psycholinguistique, École Normale Supérieure
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2019年 |
東京大学 ニューロインテリジェンス国際研究機構 主任研究者
Principal Investigator, International Research Center for Neurointelligence, UTokyo
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研究テーマ Theme
脳科学とAIの融合
幼児の知識獲得メカニズムを活用したAI
Integrating Brain Science and AI
Gaze-based minimal virtual reality paradigm for tracking developing sensitivity to dyadic interactions